Informera anställda om en företagsförsäljning

En företagsförsäljning brukar vara en känslig process för dina anställda. Om du tillkännager dina avsikter för tidigt, finns det stor risk för motreaktioner från anställda som kan bli oroliga för sin anställningstrygghet och kan börja leta efter annat arbete. Så hur bör man sköta samtalet? I den här artikeln ger vi dig tips om hur du kan berätta för dina anställda om försäljningen.

Försäkra att affären är klar

Det största misstaget som många gör är att sprida rykten om försäljningen innan affären är klar. Om de anställda lyckas få reda på att du säljer förlorar du kontrollen över situationen.

I vissa företagsförsäljningar så anses de anställda vara ett av företagets mest värdefulla tillgångar för en köpare. I synnerhet då köparen vill försäkra sig om att överlåtelsen sker på ett smidigt sätt. Om du sprider rykten om företagsförsäljning innan något är klart, så riskerar dina anställda att tänka på sina egna farhågor om anställningstrygghet, vara mindre effektiva och skapa en skadlig arbetsmiljö.

Berätta för anställda om företagsförsäljning

Många företag har svårt att berätta för sina anställda om sin försäljning. Det beror på att det är svårt att få hela företaget med på idén om försäljning och hur det går till. Det finns dock några sätt att göra det lättare för anställda att förstå och anamma idén om försäljning.

Beroende på hur din organisation ser ut så brukar det vara bäst att först informera nyckelpersoner som revisor eller chefer på högre nivå om dina planer att sälja företaget.

Nedan har vi samlat en kort steg-för-steg guide:

  • 1. Samla alla anställda i samma rum på en måndag så att de har möjlighet att komma med frågor under veckans gång.
  • 2. Inled samtalet med att prata om hur mycket du uppskattar deras hårda arbete.
  • 3. Berätta att du har bestämt dig att sälja och förklara skälen till valet.
  • 4. Berätta om köparen och deras kvalifikationer (försäkra dina anställda om att köparen är att lita på).
  • 5. Om möjligt, presentera köparen.
  • 6. Var öppen för frågor! Men försök att hålla tonen positiv.